Vi är stolta och glada över att ni röstat fram oss som en av Sveriges bästa hyresvärdar. Det är ett förtroende som vi gör vårt bästa för att leva upp till varje dag. Tveka inte att höra av dig till oss om du inte hittar svaret på din fråga här, eller behöver hjälp med någonting annat.

Mina Sidor

På mina sidor hittar du aktuell information om sådant som direkt berör din bostad, till exempel pågående arbeten och driftstörningar. Här kan du också göra felanmälan när det passar dig, se dina kontrakt och betalningar samt söka ny bostad. Länk till mina sidor hittar du här.

Simbo app

Med Simrishamnsbostäders egen app i din telefon får du snabbt aktuell information om sådant som direkt berör din bostad, till exempel pågående arbeten och driftstörningar. Här kan du också göra felanmälan när det passar dig, se dina betalningar, hitta svar på de vanligaste frågorna och söka ny bostad.

Du hittar SIMBO APP på App Store eller Google Play. Följ instruktionerna för nedladdning och installation.

Felanmälan

Om det är något i din bostad eller i ditt bostadsområde som inte fungerar, kan du felanmäla det på Mina sidor. Vi återkommer så fort vi kan!

Felanmälan på Mina sidor

Jourtelefon för akuta ärenden:

0709-81 90 85

 

Utelåsning

Ibland händer det att man står där utanför porten, utan sin nyckel. Då hjälper vi självklart dig och kommer och öppnar. Ring vår jourtelefon så hjälper vi dig!

Vi debiterar:

Dagtid helgfria dagar (måndag–torsdag kl. 07.00–16.30; fredag 07.00–13.30): 500 kr

Övrig tid samt helger: 1 500 kr

Kabel-TV

I samtliga lägenheter ingår kabel-TV i hyran. Listan som visar vilka platser kanalerna ligger på hittar du här.

Här ser du vilka kanaler som ingår.

För dig som bor på Raketen (Simrisvägen 3) hittar du kanalerna här.

Bredband

Det finns fiber indraget till alla våra lägenheter. För att du ska ha internet när du flyttar in i din bostad behöver du teckna ett separat abonnemang.

Vi erbjuder ett kraftfullt bredband enligt avtal med Telia Öppen fiber. De erbjuder internet-tjänster från ett flertal leverantörer. Bandbredd väljer du själv efter behov, från 10 Mb upp till 1000 Mb.

Läs mer och gör din beställning på www.bredbandswebben.se

Du som bor på Raketen (Simrisvägen 3):
För abonnenter som är anslutna till Österlens Krafts fiber erbjuds en snabb och billig Internetanslutning i Simrishamn.

För att göra din beställning kontakta Österlens Kraft AB på telefon 0414-285 60 (07.30-17.00) eller via email info@osterlenskraft.se.

Anmäla flyttning

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket på skatteverket.se/flytta så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post till din nya adress måste du beställa det av Svensk Adressändring på adressandring.se

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Vi praktiserar hyresgäststyrt underhåll som innebär att du som hyresgäst själv beställer när underhåll på din lägenhet ska ske. Målning av väggar och tak samt golvunderhåll utförs som hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och beställs av hyresgästen själv.

Du kan läsa mer om hyresgäststyrt underhåll (HLU)  här.

En tidning bara för dig

Fönstret är tidningen för dig som hyr din bostad av oss. Här hittar du information om vad som är på gång i våra bostadsområden, intervjuer med boende och medarbetare på Simrishamnsbostäder samt nyttiga tips och trix.

Tidigare nummer av fönstret hittar du här

Trivselregler

Utöver de regler och paragrafer som finns i hyreslagen och som står i hyresavtalet har vi följande trivselregler för dig som bor i Simrishamnsbostäders lägenheter.

Badpool/studsmatta
Badpool får inte vara större än 120 cm i diameter, eller djupare än 20 centimeter. Studsmattor får inte vara större än 120 cm i diameter.

Cykelrum
Inom de områden där cykelrum finns ska cyklar förvaras där. Annars hänvisar vi till cykelställ. Detsamma gäller för mopeder, barnvagnar etc. OBSERVERA att man inte får ställa saker i trapphusen.

Grillning
På grund av brandrisk är det inte tillåtet att använda kol eller gasolgrill på balkong eller uteplats med tak. El-grill går bra. Bor man i radhus med tomt, går det bra med kol eller gasolgrill, men man ska beakta brandsäkerheten, och tänka på att oset kan vara störande för grannar.

Husdjur – hund, katt mm
Som boende i ett flerfamiljshus ska du som djurägare iaktta följande:
– husdjur måste hållas kopplade inom området
– rasta inte ditt husdjur inom området
– vårda och ta hand om ditt husdjur så att det inte är störande för dina grannar
– ta inte med husdjuret till tvättstugan eller andra gemensamma utrymmen

Rökning
Rökning är förbjuden i samtliga gemensamma utrymmen. Rökning på den egna balkongen får endast förekomma om det inte är störande för grannar. OBS att slänga fimpar på marken är nedskräpning och ej tillåtet.

Skadedjur
Du som hyresgäst har ett ansvar att hålla skadedjur och ohyra borta. Det är därför exempelvis inte tillåtet att mata djur och fåglar från balkong eller på annat sätt inom bostadsområdet. Du har även ansvar att värna om att din bostad hålls fri från ohyra och skadedjur.

Sopsortering
Hyresgästen förbinder sig att källsortera enligt hyresvärdens anvisningar, samt att lämna skrymmande avfall på återvinningsstation. Felaktig hantering debiteras hyresgästen.

Störningar
Du förbinder dig att ha en måttlig ljudnivå. Generellt gäller att inget ska höras in till dina grannar, vilket ska beaktas särskilt mellan kl. 22.00 – 07.00, då det ska vara tyst.

Enligt hyreslagen är otillåtna störningar när ”grannar utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras boendemiljö”. Som kontraktsinnehavare har du ansvaret för alla familjemedlemmar och gäster.

Om du upplever störningar vänder du dig till Simrishamnsbostäders jour på telefon 0709-81 90 85. Där uppger du ditt namn, adress och förklarar för personalen vad/vem som stör dig. Vi har sekretess och ingen får veta vem som gjort anmälan.

Vid en störningsanmälan tar Simrishamnsbostäder kontakt med vederbörande för erforderliga åtgärder. Fortsätter störningarna kan hyreskontraktet komma att sägas upp och hyresgästen tvingas flytta i förtid.

Tvättstugan
Den gemensamma tvättstugan är till för hyresgästen och dess tvätt. Hyresgästen ska lämna tvättstugan städad efter sig och hålla sig till tvättiderna.

Uteplats/täppa/balkong
Har bostaden uteplats, balkong eller täppa ska den skötas av dig som hyresgäst. Görs inte det på ett tillfredställande sätt kan det leda till uppsägning.

Om du som hyresgäst inte följer Simrishamnsbostäders trivselregler
kan det leda till uppmaning och eventuellt uppsägning av
hyreskontraktet.